Підготовлене середовище

Навіщо в Методі Монтессорі існує поділ на зони

Уявіть гіпотетичну ситуацію: вам потрібно купити необхідні продукти, побутову хімію, якісь дрібні речі в супермаркеті. Ви заходите туди та бачите, що всі товари змішані у великі купи. Чи легко вам буде щось знайти? Ця метафора визначає необхідність порядку у найближчому оточенні дитини. Але припустимо, що у нашому уявному супермаркеті порядок є. Але він такий, що яблука «Червоний гігант» завжди лежать поряд із молоком «Ромаша», а кефір «Старе місто» завжди стоїть поряд зі шкарпетками та віниками. Торти «Маняша» завжди стоять у сусідстві з пральним порошком «Скіф», але порошок «Єнот-смужник» знаходиться на протилежному кінці зали біля хліба «Колобок». Чи зручно вам буде робити покупки? Підозрюю, що не дуже, адже ви йдете до супермаркету якщо не зі списком, то хоча б з приблизним планом у пам’яті, що вам потрібно купити. У дитини немає усвідомленого плану розвитку свідомості. У неї немає списку елементів, необхідних для побудови особистості. Вона йде серед того, що пропонує їй оточення, і бере те, що зможе. У нашій аналогії становище дитини точно передасть уточнення, що дивний супермаркет, де кава лежить поряд з абрикосами, – китайський (якщо ви не знаєте китайської мови). Ви не знаєте, що написано на упаковках. Ви не знаєте, чи п’ють китайці кефір, а отже, чи є він у цьому магазині взагалі. Вам би вистачило і рідкого йогурту, якби ви тільки знали, як він виглядає і де стоїть. У цій ситуації вам безперечно допомогло б те, що всі молочні продукти стоять в одному відділі.

У дорослих можливість виділити структуру та логічні одиниці підвищує продуктивність запам’ятовування у рази. Діти не настільки сильні в цьому, але дослідження показали, що навіть малюки, чиї уміння ще далекі від можливості створювати категорії самостійно, краще запам’ятовують слова, якщо їх згрупувати тематично. Задовго до повноцінного розуміння категорій дитина на запитання: «Якого кольору кубик?» помилково відповідає про жовтий блок не «великий», а «червоний», тобто плутає кольори між собою.

Логіка і структура, що є в навколишньому світі, допомагає розібратися в тому, що відбувається, краще і швидше. Відповідно, дорослі, які планують середовище для дитини, прагнуть наповнити його закономірностями, які вона буде відкривати. Усередині матеріалу ми можемо, наприклад, пропонувати набори предметів однакової форми, але різного кольору; або одного кольору, але різної форми, чим допоможемо дітям сконцентруватися на одній ознаці і виділити її. Пропонуємо мовні картки, що згруповані за темами; вчимо прикметники у зв’язці зі вже добре знайомими іменниками, щоб легше було зрозуміти, що немає слова «червонеяблуко», а є яблуко, яке може бути червоним, зеленим, жовтим. Подібні за функціями матеріали розташовані поруч не тільки для збільшення логічності простору. Так, наприклад, багато сенсорних матеріалів можуть співвідноситись між собою: рожева вежа й коричневі сходи, кольорові циліндри й циліндри-вкладиші. Більшість видів діяльності або посібників доповнюють одне одного: миття посуду призводить до витирання, прання – до розвішування та прасування.

І дорослому, і дитині зручно, коли заняття, для яких потрібно носити воду, розташовані поруч між собою і недалеко від джерела води, на підлозі, що витирається тощо. Матеріалами, що розвивають зорово-моторну координацію, добре займатися, сидячи на килимку. Навіщо їх розсовувати по різних кутках? Для здійснення майже всіх видів художньої діяльності потрібні фартухи, столи, що легко миються, вода. Який сенс тримати пластилін подалі від фарб? Якщо крісло для читання стоїть у добре освітленому місці поруч із книгами, велика ймовірність того, що дитина читатиме і робитиме це при гарному освітленні.

Зонування матеріалів багато дає дитині (та й дорослому): спрощує орієнтування в матеріалах, полегшує вибір потрібного серед схожих предметів, допомагає зробити зручною і роботу з ними, і прибирання; сприяє встановленню зв’язків чи наступності (якщо одне готує до іншого) між матеріалами. Зонування наочно показує дорослому, матеріалів якого типу менше, і наводить на думку про необхідність зробити середовище більш гармонійним, якщо в цьому є потреба.

Автор: Анна Федосова Anna Fedosova, Монтессорі-гід (AMI 0-3)