Групи від 3-х до 7-ми років

див. Розклад дня групи 3-7 років>>

У класичній Монтессорі-педагогіці у групі 3-7 виділяють такі зони:

Зона вправ практичного життя

Зазвичай діти з 2 до 4 років найбільше часу проводять саме у цій зоні. Дитина, що у цей час перебуває у сензитивному періоді розвитку точних рухів, задовольняє свої потреби працею з матеріалами практичного життя.

Більшість матеріалів походить з повсякденних домашніх справ і поступово дає можливість дитині застосовувати складні рухи в заняттях вдома, в сім’ї, у соціальній групі: готувати сніданок, самостійно одягатися та роздягатися тощо.

Матеріали зони практичного життя, у свою чергу, поділяються на вправи:

у догляді (приготування їжі, прибирання, одягання);

у турботі про довкілля (прибирання, догляд за рослинами та тваринами);

в особливих формах руху (ходьба по лінії, вправи у тиші, вміння рухатися плавно й безшумно);

у соціальних навичках (вітання, манери, спілкування).

Зона сенсорного розвитку

Сенсорні матеріали розвивають органи чуття дитини. Оскільки у кожному матеріалі виділяється лише одне ознака, матеріали вчать дитину концентруватися на ньому і ізолювати інші органи чуття (наприклад, заплющувати очі при прослуховуванні музики). Матеріали розвивають дрібну моторику та готують дитину до вивчення математики та багатьох інших предметів: музики, малювання, ботаніки, географії.

Матеріали сенсорної зони:

для визначення розміру (блоки циліндрів, рожева вежа, коричневі сходи, червоні штанги);

для розрізнення кольору (кольорові таблички);

для розвитку тактильного відчуття (шорсткі таблички, тканини);

для розвитку слуху (шумові циліндри, дзвіночки);

для розвитку стереогностичного почуття (геометричні тіла, чарівний мішечок, сортування);

для розвитку нюху;

для розвитку смаку.

Зона математики

Математичні матеріали побудовані в тісному зв’язку з матеріалами сенсорної зони та враховують сенсомоторні потреби дитини. Це означає, що більшість матеріалів (особливо на початковому етапі) передбачають роботу з конкретним (а не, як завжди, абстрактним) матеріалом. Це дуже полегшує розуміння дитиною математики і дає можливість навіть маленьким дітям вирішувати досить складні завдання.

Матеріали зони математики:

для рахування в межах 10 (штанги, веретена, чіпси);

для знайомства з десятковою системою («золотий» матеріал);

для рахування до 100 (намистинки, дошки Сегана, кольорові ланцюжки);

для знайомства з арифметичними діями (марки, гра в крапки, таблиці додавання, віднімання, множення та ділення);

для знайомства з дробами;

для знайомства з основами геометрії (геометричний комод, конструктивні трикутники).

Зона рідної мови

Зона рідної мови також будується на тактильних матеріалах. Можливість торкатись матеріалів допомагає дитині швидше та простіше підготуватися до навчання письма та читання.

Зона рідної мови включає такі матеріали:

на розширення словникового запасу (коробочки та картки із зображенням предметів);

для навчання письма (рамки для штрихування, шорсткі букви, рухливий алфавіт);

для навчання читання (коробочки з фігурками для першого інтуїтивного читання, підписи до предметів довкілля, прості книжки).

Зона космічного виховання

Космічним вихованням у Монтессорі-педагогіці називають розділ, що містить знання про навколишній світ. Усі заняття будуються від конкретного до абстрактного. Зазвичай дітям дають наочну демонстрацію будь-яких явищ і пропонують зробити висновок. Робота ведеться як у групі на колах, так і самою дитиною з різними матеріалами чи літературою.

Зона космічного виховання включає:

уявлення про географію (континенти, ландшафти, природні зони, сонячна система);

уявлення про зоологію (класифікація тварин, довкілля);

про ботаніку (класифікація, середовище існування рослин);

уявлення про історію (лінії часу, календарі);

уявлення про науку (чотири стихії, експерименти).