Міфи про метод Марії Монтессорі

Розглянемо деякі найпопулярніші міфи про метод М. Монтессорі.

Хибна думка 1. Ця система годиться лише для дітей з особливостями розвитку.

Ця хибна думка базується на тому факті, що спочатку М. Монтессорі справді працювала з дітьми з відставанням у розвитку. Вона використовувала сенсорні матеріали відомого в той час лікаря-психіатра Е. Сегена. Дослідила та застосувала на практиці його методи роботи з дітьми, творчо їх переробивши. Багато матеріалів вигадала сама. В результаті стала формуватися система, що дозволяє дитині розвиватися у властивому їй темпі.

Особливі методичні прийоми дозволяли навіть таким дітям почуватися успішними та впевненими у своїх силах.

А після того, як вони показали результати, які можна порівняти з результатами дітей, що навчаються у традиційних школах, це навело Марію Монтессорі на думку, що система універсальна, тобто вона діє ефективно незалежно від того, швидко дитина розвивається чи повільно.

Саме тоді вона знайомиться з фабрикантом Е. Таламо, який фінансує створення нової школи. Це не було актом благодійності багатої людини. Фабрикант був зацікавлений у навчанні своїх майбутніх робітників. А ця нова система навчання дозволяла сподіватися на високий рівень знань і, що найголовніше, на вміння майбутніх спеціалістів діяти та мислити самостійно.

Марія реалізує свої ідеї на цьому унікальному експериментальному майданчику.

Її система вільного виховання та розвитку дитини стає однією з найпопулярніших у світі. Система дає можливість повністю виявити та реалізувати здібності дитини.

Немає значення, чи дитина талановита, чи має звичайні здібності або особливості розвитку.

Хибна думка 2. Це мовчазна методика.

Одне з правил для дорослого, який працює з дитиною, М. Монтессорі насправді сформулювала так: «Веди рахунок словам своїм». Це означає ось що: коли дорослий показує дитині вправу з тим чи іншим методичним матеріалом, у більшості випадків досить просто продемонструвати, щоб дитина повторила дії дорослого. Досвід роботи з дітьми показує, що коментарі в цей момент заважають дитині зосередитись.

Такий приклад: коли діти грають у пісочниці та розсипають пісок на підлогу, педагог бере щітку та совок і підмітає підлогу. Якщо дитина злякалася, їй спокійно кажуть: «Нічого страшного, підлогу можна підмісти. Подивися, як я це роблю». Через якийсь час дитина в подібній ситуації сама бере совок зі щіткою і підмітає підлогу.

Є ще дуже важливий момент у самостійній роботі чи грі дитини – це момент концентрації уваги.

У цей момент навіть слова похвали можуть зруйнувати цей дуже важливий для дитини стан. Діти 3-х – 6-ти років у школі Монтессорі самі відчувають важливість цього моменту. Навіть якщо вони спостерігають за роботою іншої дитини, то роблять це мовчки.

Що ж до розвитку мовлення, то системою передбачені спеціальні вправи, призначені на формування грамотного і зв’язного мовлення. А старші діти отримують унікальний досвід публічних виступів, коли роблять повідомлення або доповідь на тему, що їх зацікавила, перед групою дітей.

Сліз зазначити, що більшість дітей у школі Монтессорі зазвичай рано починають читати.

Але найголовніше – вони розуміють, навіщо їм потрібне читання, і зберігають любов до нього назавжди.

Хибна думка 3. Діти так багато знають і вміють, що їм нецікаво у звичайній школі.

Дійсно, випускники школи Монтессорі – великі ерудити. Їхні інтереси різноманітні: від будови людини до теорії виникнення всесвіту. Багато хто вміє складати 4-значні числа, вони знають таблицю множення, зводять числа в квадрат, говорять і читають англійською та ще багато всього.

Зрозуміло, що ці діти йдуть до престижних шкіл. Батькам можна порадити лише одне – шукати не школу, а вчителя. А оскільки батьки за 3-4 роки відвідування школи Монтессорі вже уявляють, якого вчителя вони хотіли б для своєї дитини, помилки зустрічаються вкрай рідко. Саме такий вчитель зробить цю дитину своїм помічником.

Адже діти Монтессорі можуть організувати не лише свою діяльність, а й допомогти іншим. У них є досвід допомоги малюкам та один одному, вони терплячі та доброзичливі.

Вони знають, що помилка позитивна, і тому терпимі до чужих помилок. Вони вміють домовлятися та приймають допомогу, якщо самі не можуть з чимось упоратися. Вони не хизуються своїми успіхами, тому викликають повагу у дорослих та однолітків. Вони багато чого вміють і хочуть цим поділитися.

Хибна думка 4. Заняття в класі Монтессорі втомлюють дитину.

Слід сказати, що клас Монтессорі дуже відрізняється від звичного шкільного класу. Тут немає парт та дошки, до яких ми так звикли у школі. Тут стоять легкі столи, які можуть перенести дві дитини в будь-яке місце, що підходить для роботи. Уздовж стін стоять полички, заповнені дидактичними матеріалами Монтессорі – тим, з чим працюють діти під час занять.

Дуже важливим для справжнього класу Монтессорі є великий вільний простір. У цьому просторі діти можуть влаштуватись зі своєю роботою прямо на підлозі, використовуючи для цього невеликі килимки. Діти можуть працювати навіть лежачи.

Під час вільного пересування по класу дитина сама обирає на поличках матеріал, що її цікавить, знаходить відповідне місце для роботи.

Дитина сама вирішує, чи буде вона виконувати свою роботу протягом декількох хвилин або протягом всього заняття. Чи займатиметься з учителем, з другом чи самостійно. Короткі індивідуальні уроки, які проводить вчитель, тривають доти, доки дитина зберігає до них інтерес.

Якщо ж дитині хочеться побути одній, вона може усамітнитися у відгородженому від загальної кімнати куточку з м’яким кріслом, подушками та безліччю книжок.

Можна просто поблукати класом, спостерігаючи за роботою інших дітей, а потім повернутися до своєї.

Дитина сама обирає для себе режим роботи і, звичайно ж, себе вона ніколи не перезавантажить.

Хибна думка 5. Якщо дитина в школі Монтессорі робить все, що їй подобається, вона не зможе підкорятися правилам звичайної школи.

Під свободою у Монтессорі мається на увазі не свавілля, а свобода вибору. Діти самі обирають матеріал, з яким займатимуться. Обирають вони й місце, де влаштуватися. І займатимуться вони стільки, скільки схочуть. Але юні студенти Монтессорі живуть за правилами, яким вони швидко та охоче починають підкорятися.

Ці правила зрозумілі дітям, тому що вони допомагають їм співіснувати так, щоб усім було зручно.

Дитина обходить килимки, на яких працюють інші діти, щоб не зруйнувати щойно зведену вежу або не перемішати літери у викладеному на килимку слові. І в неї з’являється впевненість, що її роботу також не зламають, не зіпсують. Що ж, дуже зрозуміле правило.

Інше правило: розмовляти у класі під час роботи тихо. Тоді всім буде чути, і ніхто нікому не заважатиме.

Розумність цих правил не підлягає сумніву. І діти починають розуміти, що так жити легше. Коли вони потрапляють у початкову школу, вони дуже легко приймають нові правила. Адже вони з власного досвіду знають, що правила допомагають, а не заважають.

Вже зараз є загальноосвітні школи, де вчителі знають не з чуток, а на власному досвіді переконалися у незвичайній працездатності, самостійності та відповідальності цих дітей. І, звісно, чекають на них.

Хибна думка 6. Якщо моя дитина навчається за системою Монтессорі, то вона виросте генієм.

Якщо дитина навчається за системою Монтессорі, то вона дійсно знатиме дуже багато і навіть у чомусь випереджатиме своїх однолітків, але це не обов’язково. Оскільки у кожної людини закладено свою програму розвитку, а Монтессорі-середовище пропонує безліч матеріалів для розвитку потреб дитини в даний момент, дитина розвиватиме в собі те, що найактуальніше для неї зараз. Деякі діти, які виходять із саду Монтессорі, ще не вміють читати, але швидко цьому навчаються в школі, тому що до цього відбувалося якісне дозрівання інтелекту, тобто база для розвитку цієї навички, яка сформувалася у правильному середовищі. Якщо дитина відвідує Монтессорі-сад, вона має шанс вирости щасливою людиною, адже в неї сформувалася воля, відчуття свободи та свої межі.