Група тоддлер від 1,5 до 3 років

див. Розклад дня групи 1,5-3 роки >>

У групі Тодлер для дітей віком від 1,5 до 3 років виділяють такі зони:

Зона встановлення причинно-наслідкових зв’язків.

Тут дитина робить одне відкриття за іншим, намагається зрозуміти причини того, що відбувається, послідовність та взаємозв’язок подій. Вона робить спроби, експериментує, помиляється і знову робить спроби. Дитина вкладає кульку в коробочку, і її нібито й немає. Але раптом кулька викочується – і вона знову є. Після 20 повторень у дитини формується причинно-наслідковий зв’язок, що якщо кульку вкладати в цей лоток, вона обов’язково викотиться назад, а це означає, що люди та предмети, зникаючи з поля зору, продовжують існувати. Наступне питання, яке виникає у дитини: «Чому вона викочується?» і починається новий етап дослідження: пообертати, покрутити, спробувати взаємодіяти по-різному та знайти відповідь. Саме так розвивається мислення, цілеспрямованість та впевненість у собі.

Зона розвитку дрібної моторики

Для освоєння світу, розуміння взаємозв’язку речей дитині потрібно робити якнайбільше справжніх, осмислених дій, які наслідують дії дорослих: пересипати, перекладати, навчитися орудувати ложкою і пінцетом, стукати молотком і різати ножем.

У середовищі Монтессорі багато матеріалів, робота з якими розвиває дрібну моторику. У головному мозку людини центри, що відповідають за мовлення та рухи пальців рук, розташовані дуже близько. Чим більше дрібних рухів засвоїла дитина, тим більше зв’язків встановилося в її мозку і тим більше активізовано відділ мозку, який відповідає за мовлення.

Зона розвитку мовлення

Це місце, де представлено тваринний та рослинний світ нашої планети у вигляді різних муляжів та зображень. Чим харчується кожна тварина; де живе, що любить та не любить; чому свійських тварин називають свійськими тощо. Для дітей більш старшого віку пропонуються вже інші питання, які спонукають їх міркувати: навіщо тигру таке забарвлення, чому скат плоский та інші. Для маленьких дітей, з огляду на особливості їхнього сприйняття, важливим є сенсорний досвід при знайомстві з новим поняттям: щоб по-справжньому зрозуміти, необхідно «відчути», тому так важливо починати не з картинок, а з муляжів овочів та фруктів, грибів, рослин, фігурок тварин, причому все це має бути максимально наближеним до реалій. Ідеальним варіантом буде, звичайно ж, познайомити дитину зі справжньою твариною, виїхавши влітку, наприклад, у село.

Зона сенсорного розвитку

До всього, що дитина бачить, вона хоче доторкнутися, повзаємодіяти з цим предметом, випробувати його. І чим більше дій вона робить з річчю, тим краще сприймає її властивості, тим краще працюють всі її органи чуття.  У сенсорній зоні знаходяться матеріали, що розвивають основні аналізатори, за допомогою яких малюк пізнає світ – зір, слух, дотик, нюх та інші. Тут також відбувається знайомство з квітами, фігурами та геометричними тілами, що вже в такому ранньому віці закладає основи до вивчення символів (літери та цифри) та геометрії (співвідношення фігури та геометричного тіла). Вважається, що розвиток чуттєвого сприйняття у період з 2 до 5 років досягає межі людських можливостей, тому важливо не пропустити цей вік. Здавалося б, яке відношення має знайомство з геометричними фігурами до запам’ятовування літер чи цифр? Насправді, щоб відрізнити одну геометричну фігуру від іншої, око дитини «обмацує її форму», аналізує її подібності та відмінності від інших геометричних фігур, після чого запам’ятовує її назву. Ті ж процеси відбуваються при запам’ятовуванні цифр та букв. Це лише один приклад взаємозв’язку сенсорної та мовної зон, але в цілому можна стверджувати, що якість і повнота роботи в сенсорній зоні багато в чому визначає успіх у математичній та мовній зоні в подальшому.

Зона розвитку великої моторики

Дітям дуже важливо знайомитися зі своїм тілом та його можливостями. Саме тут малюки починають розуміти, наскільки далеко можна кинути м’яч, як я ходжу, повзаю, бігаю, яку вагу можу підняти, а яку поки що ні тощо. Дитина досліджує світ та свої можливості щодо нього.

Зона роботи з водою

Крім перелічених груп матеріалів у середовищі є зона роботи з водою, матеріали якої розвивають практичні навички (переливання, зачерпування, виловлювання, витирання тощо). Носіння тазів, відер, глечиків з водою зміцнюють силу рук, спонукають координувати тіло в просторі, адже малюкові так хочеться донести налите і не облитися. Витискання мокрих ганчірок, переливання води гумовою грушею, поролоновою губкою з тазика в тазик – усі ці вправи напряму готують руки до письма. Почерк безпосередньо залежить від м’язової сили кисті руки та основних пальців, які задіяні при писанні, а діяльність, запропонована в цих вправах, – це прямі тренажери для тренування м’язової сили.

Окрім всього, цінність цієї зони визначається її терапевтичним ефектом – в ній представлено багато матеріалів, які передбачають роботу з водою.

Зона Творчості

Творча зона в Монтессорі-середовищі ідеально підходить для творчого самовираження вашої дитини. Тут є все, що може знадобитися дитині, але найголовніше – чим би не зайнявся малюк, це буде його власний витвір. Яку радість, успіх і гордість відчуває малюк, коли його творіння побачить оточення! Ще б пак, адже це він сам придумав і зробив, а педагог лише направив. Відсутній зразок для порівняння, і це найважливіше, адже дорослий завжди зробить краще, ніж дитина, а до чого призведе усвідомлення дитиною, що «моя робота зовсім не схожа на роботу-зразок», хоча малюк щиро прагнув зробити так само?